Diverse

E-cards

Advertentie
Uw advertentie hier?
Klik voor info

Nuttige basis info pijn

Nuttige basis info pijn
Uitgebreide medische informatie

Steun ons!

Websitemenu

Infobox
Deze scroller blijft bij een mouse-over gewoon staan.

Inleiding

Wanneer blijkt dat iemand pijn krijgt die om welke reden dan ook niet meer over gaat, krijgt hij/zij vaak te horen: "Je moet er maar mee leren leven." Dit is een zin die je vaak te horen krijgt en waar je als chronische pijnpatient niet direct weg mee kunt.
Link

Doelstelling

De stap naar een patienten-organisatie is heel moeilijk, want daarmee geef je in feite aan dat je "iets mankeert"...
Link

Jaarprogramma

Onze maandelijkse thema bijeenkomsten
Link

Levensverhalen

Op deze pagina vind je ingezonden ervaringen van bezoekers. Soms positieve, soms negatieve ervaringen. Geen verhaal is hetzelfde. Wanneer je deze pagina leest...
Link

De meest recente up-to-date medische informatie
Deze info heeft een automatische aanvulling van nieuwe artikels
Link

Steek eens een kaarsje aan voor iemand

Brand hier een kaarsje
Link

Informatieve onderwerpen
Honderden paginas medische informatie, constante aanpassing en uitbreiding van info op deze pagina
Link

Ledenblad Prikkel
Alle betalende leden ontvangen 10 maal per jaar ons tijdschrift Prikkel. Hiervoor hebben we de steun van Stef Dehantschutter die hoofdredacteur van Prikkel is
Link

Lid worden?
Waarom lid worden ? Hoeveel is het lidgeld ? Wat mag ik verwachten als lid? Nog vragen? Voorbeeld ledenblad Prikkel
Link

Waar kan je ons vinden?
Bijeenkomstlokatie Chronische Pijn vereniging. Gebruik: Verschuif met het "handje" de kaart en bereken je route...
Link

Sitemap site
Het volledige site overzicht
Link

Bijeenkomst foto's
Iedere maand nieuwe foto's van onze bijeenkomsten
Link

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
april 03, 2025, 10:06:25 pm

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

21 gasten, 0 leden

Seleteer een stijl

Onze favorieten

Heb je een site/blog en wil je ook bij onze linkpartners en deze random linkpartners? Gebruik dan het formulier op deze pagina

Update kaarsjespagina: Voor iedereen
| | |    Een gezond en liefdevol 2025 gewenst | | |  
Van: Beheer

Auteur Topic: Spondylolese (Plif) L5-S1: wervel gebarsten en schroef verplaatst door rugschool  (gelezen 5921 keer)

Offline Kc

• Beginner
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • Faith, Love & Family.... That's all you need! ❤️
Hallo iedereen,

Ik ben een jonge vrouw van 31j die reeds jaren sukkelt met haar rug.
Ik heb jaren pijnkliniek gevolgd en infiltraties gehad tot deze op een bepaald moment niet meer hielpen.
Na een succesvolle spondylolese operatie van mijn man op L4-L5, uiteindelijk beslist om me na mijn zwangerschap te laten opereren, zeker omdat de klachten verergert waren na een zeer zware bevalling.
In februari ben ik bevallen, spondylolese L5-S1 gepland op 27 mei.
Op zich is de operatie goed verlopen, maakte wel wat koorts achteraf en had veel pijn maar was blij dat het achter de rug was en vrijwel onmiddellijk van mijn beenpijn vanaf was, maar had wel weer pijn aan mijn rug zelf. Absoluut normaal volgens chirurg. Doordat ik slecht reageer op medicatie heb ik een hele cocktail voorgeschreven gekregen die me de eerste weken van de pijn moesten afhelpen.
Na 2 maand boekte ik wat vooruitgang, alhoewel het niet zo vlot liep als normaal, maar elke patiënt is anders en door mijn geschiedenis absoluut niet abnormaal.
Dus, chirurg gaf akkoord om aan rugschool te beginnen, moest terug wat actieve spieren kweken en mijn rug versterken.
Zo gezegd, zo gedaan....
1ste dag rugschool: wat massage gekregen, wat gestretcht, wat gefietst.... Voelde het wel maar deed deugd.
2de dag: idem maar wat verder gestretcht
3de dag: begin wat stijf te worden, volledig normaal als je zolang niks gedaan hebt zegt de kinesiste dus we beginnen aan dag 3 (na elkaar). Terug massage, stretchten en dan op wat toestellen om mijn beenspieren te versterken omdat deze het verlies in de rug moeten gaan compenseren.
Ik voelde toen al dat er iets fout zat en ging na de 3de sessie stikkapot naar huis.
Slikte die dag (nu nog steeds) het dubbele van mijn medicatie dan oorspronkelijk was voorgeschreven!!
Thuisgekomen (op donderdag) en tot zondag NIET uit mijn bed kunnen komen van de helse pijn.
Maandag naar chirurg gebeld: in verlof! Dan maar kinesist gebeld: volledig normaal, is spierpijn , kom vandaag maar terug.
Tegen beter weten in teruggegaan ... Na weer 3 zeer pijnlijke sessies die week naar mijn huisarts gegaan die toch vond dat de kinesist wat overdreven had precies en stuurde me naar huis met het advies om direct een afspraak te maken bij de chirurg. Dus wederom, zo gezegd, zo gedaan.
Vorige donderdag had ik afspraak.
Moest eerst RX laten nemen, daarop was te zien dat de "cage" die tussen mijn wervels steekt begint "vast te plakken" , wat een goed teken is, maar de chirurg vind het een slechte RX en omdat ik zoveel pijn heb stuurt hij me onmiddellijk door voor een CT scan.... Half uurtje later resultaten binnen en toen gij het eerste beeld opriep zagen we ( ik ook!) het direct al... Één van mijn schroeven zit uit het bot en mijn wervel vertoont een barst! Pijn komt absoluut daarvan, al het omliggende weefsel raakt geïnfecteerd en de schroef irriteerd mijn zenuwen rondom.
Chirurg heeft 2 opties: korset laten aanmeten voor rechte rug te bekomen zodat schroef niet beweegt bij elke beweging en zo ook pijnstilling kan bieden
, optie 2: heropereren en schroef via andere hoek vastmaken.

Nu, ik heb heel het internet al afgeschuimd op zoek naar mensen die dit ook hebben voorgehad en wat hun ervaring hiermee is maar vind nergens iets terug.... Daarom mijn post hier op het forum: is er iemand waarbij de wervel is gebarsten en waar de schroef is losgekomen en opnieuw is geopereerd?

Een wanhopige meid :'(

Offline admin

• Forumbeheerder
  • Administrator
  • Admiraal
  • Geslacht: Man
  • Lotgenoten bieden steun, hulp en (h)erkenning
    • Chronische pijn vereniging
Re: Spondylolese (Plif) L5-S1: wervel gebarsten en schroef verplaatst door rugschool
« Reactie #1 Gepost op: september 08, 2013, 09:58:26 pm »

Dank je voor uw voorstelling, vanaf nu heb je toegang tot het gehele "openbare" forum

Offline Marcel

• CPF Moderator
  • Topper
  • *
  • Geslacht: Man
    • "LevensneveL"
Re: Spondylolese (Plif) L5-S1: wervel gebarsten en schroef verplaatst door rugschool
« Reactie #2 Gepost op: september 09, 2013, 02:24:37 pm »
.
Hallo KC,

Hartelijk welkom op ons

“Lichtpuntje”

De enige plaats waar voor
al je vragen en noden
een antwoord is te vinden,
van een hele groep,
echte vrienden
die je gratis en voor niets,
hun hulp en steun aanbieden.

©Marcel

Met vriendelijke groetjes van, Marcel.
.
--------------------------------------
"Bezit je niet wat je op prijs stelt,
    stel dan op prijs wat je bezit."
--------------------------------------

Offline Kc

• Beginner
  • **
  • Faith, Love & Family.... That's all you need! ❤️
« Reactie #3 Gepost op: september 09, 2013, 02:47:52 pm »
Hoi,

Dank je wel allen!!

Heb ondertussen zoals aangegeven door CRPSbe mijn vraag/verhaal opnieuw gepost op het topic lage rugpijnen.

Groetjes
Kc

Offline Katieke

• CPF Moderator
  • Topper
  • *
  • mijn 2 kapoentjes
« Reactie #4 Gepost op: september 09, 2013, 03:35:51 pm »
Van harte welkom!
Groetjes,
Katieke

Offline ismelien

• CPF Moderator
  • 1ste klasse forummer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: september 09, 2013, 09:30:06 pm »
Kc,

op dit pijnforum. Hier kan je terecht met vragen, pijn, frustraties of om je verhaal eens te vertellen - meerdere malen zelfs als je daar behoefte aan hebt - of om eens stoom af te laten. Je krijgt het begrip dat je in het gewone dagelijkse leven niet altijd krijgt.

Dit forum bevat een schat aan informatie over heel veel aandoeningen en behandelingen.

Ik heb gemerkt dat je elders op het forum al een persoonlijk topic opende ivm je rugproblemen. Op die manier staan alle reacties samen. Dat is voor jou overzichtelijker en voor de andere forumleden makkelijker om alles te volgen. Bovendien zijn de verschillende subfora meer afgeschermd waardoor enkel geregistreerde leden er kunnen  lezen en reageren. Dit in tegenstelling tot dit welkomsttopic waar iedereen kan lezen. Deze werkwijze garandeert meer privacy aan de deelnemers-lotgenoten.

Een heel belangrijke pijler op dit forum is het lotgenotencontact. Je komt hier "thuis" bij mensen die in een gelijkaardige situatie leven en het maakt niet veel uit om welke aandoening het gaat. Pijn is pijn.
Bepaalde problemen zijn voor alle pijnpatiënten gelijklopend en juist de diversiteit maakt het forum nog meer waardevol. Tips voor een bepaalde aandoening kunnen ook mensen met een andere aandoening helpen.

Wat je van ons niet mag verwachten, is een diagnose, medisch advies...   Dit is het domein van de artsen. We kunnen hoogstens onze ervaringen geven.

Je zal merken dat hier heel weinig over de toekomst - en al zeker niet de verre toekomst - gesproken wordt. We leven in het heden en bekijken het dag voor dag; of als zelfs dat te moeilijk is : uur per uur. Te ver vooruit willen kijken, zorgt voor meer angst en onzekerheid wat dan weer zorgt voor extra stress en dat kan je best missen.

Dit is een pijnforum maar dat betekent  zeker niet alleen kommer en kwel.  Integendeel; er is plaats en ruimte om mooie momenten te delen. In ons virtuele praatcafeetje wordt er over van alles gepraat en zo leer je de mens achter de ziekte en/of pijn wat beter kennen. “Gedeelde smart is halve smart; gedeelde vreugde is dubbele vreugde” zijn hier echt geen loze woorden.

In het kookhoekje lees je recepten en het topic “wat eten we vandaag?” geeft je misschien wel inspiratie bij het opstellen van je eigen dagelijkse menu.
De taalspelletjes zijn leuk om te doen en je steekt er nog wat van op.

Verken het forum op je eigen tempo en zeker niet aarzelen als er iets niet duidelijk is. Er is altijd wel iemand die je op weg kan helpen.
In het begin twijfel je misschien nog waar je je berichtje het beste kan posten maar laat dat je zeker niet weerhouden om iets te posten. Als het niet op de juiste plaats staat, zal één van de moderatoren het zonder problemen verplaatsen. Alles is nieuw en onbekend en in het begin is iedereen wat onzeker.

Ik hoop dat je je hier snel thuis voelt en wens dat het forum iets voor jou kan/mag betekenen.

Veel goede moed.

Van harte,